Εγκοιμηση

LR_liegend.jpgΗ επίσκεψη στην Επίδαυρο προ 20ετίας ήταν παρέα με ένα φίλο που πέθαινε.
Αυτή την φορά, ήταν μία εβδομάδα μετά από τον θάνατο ενός παιδικού φίλου.

Αναπόφευκτα σκεφτόμουν την έντονη ημέρα που τυχαία και αναγκαστικά περάσαμε μαζί πριν 22 χρόνια σε ένα περίεργο επαγγελματικό σταυροδρόμι – μεγάλοι πλέον, αλλα ακόμα αφελείς.

Για μένα ο Αριστείδης παντα θα είναι το γεμάτο αυτοπεποίθηση αγόρι που ερχεται καθυστερημένα στα παιδικά πάρτυ και αναζωπυρώνει το παιχνίδι σαν απο μηχανής θεός.
Να έπαιξε ρόλο το επάγγελμα του στην επιθετικότατη ασθένεια και τον πρόωρο θάνατο του; Ολα προοιώνιζαν μία μεγάλη καριέρα και όλα εξελίσσονταν κατ ευχήν. Θα άλλαζε γνώμη – αν μπορούσε να γυρίσει πίσω σε εκείνη την ημέρα, όταν αποφασίσαμε το μέλλον μας;

Είναι μήνυμα ο θάνατος του να σκεφτώ καλα τι θέλω να αφήσω πίσω μου;

Σαν μία σημαδούρα στην θάλασσα – εγώ είμαι σε ένα σκάφος που πλέει ολοένα και βαθύτερα – είναι για μένα οι θάνατοι των αγαπημένων προσωπων και φίλων. Μνημονεύουν μία πορεία, χαρτογραφούν το άγνωστο που δαμάσαμε σε γνωστό, με γεμίζουν φόβο για το πόσο απέραντος είναι ο ωκεανός που ανοίγεται μπροστά μου.

Οι Ελληνες – γράφει ο Κέρενυι – είχαν (ίσως έχουν ακόμα;) μία ιδιαίτερη κλίση στο να αντιλαμβάνονται την θεοφάνεια.
Ας πούμε: ένα ταλέντο να βλέπουν (ή να νομίζουν ότι βλέπουν – ίδιο πράγμα δηλαδή) τον θεό πιο συχνά από ό,τι άλλοι;

Επιβεβαιώνουν τις θεοφάνειες αλλωστε οι υπέροχες σφραγίδες – χρυσά δακτυλίδια – στην Μυκηναϊκή αίθουσα του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου της Αθήνας, αλλα και οι μύθοι: πόσοι και πόσοι θεοί δεν εμφανίστηκαν με ποικίλες διαθέσεις ενώπιον κοινών θνητών;

Αν στην Ελευσίνα νομίζει κανείς ότι βλέπει την άκρη του φουστανιού της θεάς να χάνεται πίσω από τον λόφο (οταν κάτσει πολύ ώρα κάτω από τον καυτό ήλιο του Αυγούστου στα ερείπια του Τελεστηρίου και λαλήσει από την ζέστη στο πετρινο “τηγάνι”), στην Επίδαυρο, η ατέλειωτη πομπή λατρείας, αναζήτησης ελπίδας κι απελευθέρωσης επί τόσους αιώνες, ίσως να έχει ποτίσει τόσο πολύ αυτές τις πέτρες, ώστε να νιώθει κανείς (ή να μυρίζει) την παρουσία του Ασκληπιού έντονη και ευοίωνη.

Σε κανέναν ιερό τόπο δεν νιώθω τον θεό (τη θεά, τους θεούς, τις θεαινες) τόσο πανταχού παρόντα όσο στα ερείπια της αρχαίας λατρείας. Ισως γιατί μόνο σε αυτούς τους τόπους η πηγή της ζωής, της δημιουργίας, της έμπνευσης είναι τεράστια κι αστείρευτη.
Είναι όλη η φύση και όλα τα έργα του ανθρώπου μαζί: ο ναός και το τοπίο και το φως και τα αγριόχορτα και ο βόμβος των ζουζουνιών. Το κάλλος είναι ανυπέρβλητο.

Οι περισσότεροι τουρίστες – ευτυχώς – θα πράξουν γρήγορα την ανόητη βλασφημια τους, θα πατήσουν πάνω στο ίχνος του βωμού (περνώντας το για βάθρο), θα ξελαρυγγιαστούν απαγγέλοντας μια σαχλαμάρα και θα ρωτήσουν την παρέα τους που έχει κουραστεί με την ανάβαση στα τελευταία καθίσματα, αν τους ακούει. Ολοι θα χαζογελάσουν με την περφόρμανς του ανόητου και την ακουστική – οι Ελληνες αυτή την φορα δεν τους κορόϊδεψαν – και ικανοποιημένοι που τέλειωσαν νωρίς στο θέατρο με την επίσκεψη, θα πορευτούν (τυφλοί όλοι) με βήμα ταχύ προς το λεωφορείο για τις παρακείμενες ταβέρνες.

Ετσι το πεδίο είναι ελεύθερο για όλους όσοι ζαλισμένοι ευχάριστα από τις κινούμενες προβολές φωτος και σκιάς πάνω στις επιβλητικές πύλες του θεάτρου και από τις μετατοπίσεις των όγκων των βαθμίδων και των καθισματων σε κάθε νέα στροφή του κεφαλιού, μαγνητισμένοι από την αλήθεια του κύκλου και έκπληκτοι από την αποκάλυψη στο κέντρο του, θα περάσουμε στα ενδότερα – μύστες ορφανοί από μυσταγωγούς – θα κατεβούμε στο άβατο και θα ξαπλώσουμε στην θέση μας περιμένοντας τον Ασκληπιό να στείλει στα όνειρα μας φίδια, ρόμβους, λαβυρίνθους, σταυρούς, αμάραντα ρόδα, πηγές, κάλλος και φώτιση.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s