Götz Schauder: “Never eat in the underworld. Or may be do!” Inside the Gestapo prison of Athens.

Pictures: H. Schliemann’s house “Palace of Troy” in down town Athens. Loukia and Lieta in Daphni monastery. Loukia in the cave of Hades in Eleusina. Credit: Götz Schauder

Götz Schauder is a documentary film script writer and film director from Berlin. He was our Athens Artist In Residence in September 2017 along with jewellery artist Lieta Marziali who participates in our Initiation 2017 Sieraad team.

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EN/DE. For German text, please scroll down!

Never eat in the underworld. Or may be do!

Where would we be if Persephone did not eat the pomegranate seeds Hades gave her? She nevertheless did. This way she had to return to her kidnapper for four months a year despite the hard negotiations of her mother Demeter to fetch her to the upper world. A deal between Gods. What comes up must go down. Rise and fall. No summer without a winter. Does a ring have an upside and a downside?

I have always avoided to visit places like Buchenwald, Treblinka, Auschwitz. I believe or I make it up in my mind that I understand the obscenity about these places no better when I see them. The prison of Gestapo in Korai-Street (in down town Athens) is a brutal, desperate place. I should thank the restorators that this place did not look obscene to me. They have restored the graffitis that the prisoners scratched on the prison’s grey walls between spring 1944 and the liberation (of Athens) next autumn.

My name is, I was born on, on. I am here because I curse the nazis, my neighbors who had denounced me. Portraits of young men, pornographic sketches, scenes of sea battles, wishful thoughts of liberation. Unter layers of color, present but hardly visible, is more writing from the years before 1944. Loukia, Lieta and I decipher: Greek, Italian, German. We are in a hell. There is a time before, this cellar, a time after, we are reading now.

Athens by the side of Loukia: The one with the open eyes. May be this is new Berlin, as Christoph says. A laboratory inside which one has to think in a new way and the Past is interfering all the time.

This was the right decision to come here and to have the fortune to meet Loukia, Lieta and Christoph.

Thank you!


Iss niemals in der Unterwelt. Oder vielleicht doch?
Wo wären wir, wenn Persephone die Granatäpfelkerne, die ihr Hades reichte, nicht gegessen hätte? Persephone langte aber zu. So muss sie, trotz hart verhandelter Rücker zur Mutter Demeter, für vier Monate des Jahres zurück zu ihrem Entführer unter Tage. Ein Deal unter Göttern. What comes up must go down. Aufstieg und Untergang. Kein Sommer ohne Winter. Hat ein Ring ein Oben und Unten?

Ich habe Orte wie Buchenwald, Treblinka, Auschwitz immer gemieden. Ich glaube oder bilde es mir ein, ich verstehe das Obszöne dieser Orte nicht besser, wenn ich sie sehe. Das Gestapo Gefängnis in der Korai-Strasse ist ein brutaler, verzweifelnder Ort. Es ist den Restauratoren zu verdanken, dass mir dieser Ort nicht obszön ist. Freigelegt wurden die Graffitis, die die Insassen vom Frühjahr 1944 bis zur Befreiung Athens im Herbst in das Grau der Kellerwände ritzten. Mein Name ist, ich wurde geboren am, in. Ich bin hier, weil. Ich verfluche die Nazis, meine Nachbarn, die mich anschwärzten. Portraits von jungen Männern, pornografisches, Szenen von Seeschlachten, erhoffte Befreiung. Unter Farbschichten, anwesend aber nicht sichtbar, weitere Inschriften aus den Jahren vor 1944. Loukia, Lieta, ich entziffern, Griechisch, Italienisch, Deutsch. Wir stehen in einer Höhle. Es gibt ein Davor, diesen Keller, ein Danach, wir lesen jetzt.

Athen an der Seite der helläugigen Loukia. Vielleicht das neue Berlin wie Christoph meint. Ein Labor in dem neu gedacht werden muss und das Alte allgegenwertig mitschwingt. Es war die Richtige Entscheidung, hier her zu kommen und ein Glück hier Loukia, Lieta und Christoph zu begegnen.

Danke!

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